ENIGMA – en lærerig, interaktiv museumsoplevelse for børn

Vil du gerne give dine børn en spændende og sjov oplevelse, som både er interaktiv, og hvor de samtidig får indblik i tidligere tiders måde at kommunikere på, så er ENIGMA – det tidligere Post og Telemuseum i København – et rigtig interessant sted at besøge. Museet har åbent året rundt, og I kan f.eks. besøge det i en weekend eller på et tidspunkt i skoleferien.

Lær om post- og telekommunikation gennem tiderne

For dine børn, som lever i en digital tidsalder, vil det være utrolig spændende lærerigt at opleve, hvordan deres forældre, bedsteforældre og oldeforældre kommunikerede sammen før i tiden. Her er mere end 100 års spændende historie at gå på opdagelse i. Børnene kan komme på en tidsrejse med digteren H.C. Andersen, som vil fortælle dem om, hvordan kommunikation mellem mennesker foregik i 1800-1900-tallet. Han kan berette om postdiligencer, den elektriske telegraf og mange andre spændende ting. Udstillingen viser desuden, hvordan telefonistinderne arbejdede døgnet rundt for at holde telefonlinjerne åbne mellem mennesker. Man kan møde brevduerne, som blev anvendt til at kommunikere under 1. Verdenskrig. Man kan også se gamle telefonbokse, truthorn som postbuddet anvendte samt få et indblik i morsesystemet. Her er også telefoner i mange forskellige udgaver – lige fra telefonen med drejeskive til moderne mobiltelefoner.

Interaktivt museeum

Museet er interaktivt, så børnene skal ikke kun gå rundt og kigge på genstandene, men får også mulighed for at røre, trykke og tale, så alle deres sanser kommer i brug. Der er også forskellige konkurrencer og quizzer, man kan deltage i undervejs, og hele familien kan deltage. Børnene kan designe deres egne frimærker, hvilket er en sjov og underholdende leg, som stimulerer kreativiteten og fantasien.

Stor legeplads og børnevenlig café

Når børnene har set udstillingen, så er der en stor legeplads, hvor de kan boltre sig, og der er desuden en dejlig café med Meyers lækre mad på menuen, som også er børnevenlig. Imens I sidder og spiser, kan I tale om alle de spændende oplevelser på museet og om, hvordan kommunikationen har forandret sig gennem tiderne.

Telekommunikation – en branche i udvikling

Under besøget på ENIGMA bliver du måske selv inspireret til at arbejde med telekommunikation. Det kan være, at du gerne vil starte din egen webshop på nettet, som sælger mobiltelefoner eller andet teleudstyr. I så fald kan du ansøge om et erhvervslån til opstart. Der er ingen tvivl om, at telekommunikation er kommet for at blive, for folk vil altid have brug for at kunne komme i kontakt med hinanden. Derfor er det en branche, hvor der hele tiden sker en udvikling – hurtigere end man tror – og der vil også altid være god grobund for at drive en forretning med telekommunikation.

saturation